BMW R 1100 GS: motocykl, který je stále moderní
Historie motocyklů BMW
Historie motocyklů BMW je jako divoká jízda ve filmu, kde hlavní hrdina přeskakuje z letadla do letadla bez padáku, jen aby na konci přistál na dvou kolech a odjel do západu slunce. Začněme tam, kde všechno začalo: po první světové válce, kdy Versailleská smlouva řekla BMW, že může na své letecké motory zapomenout jako na špatný rande. BMW se tedy rozhodlo, že pokud nemůže dělat letadla, strčí své motory do motocyklů, což bylo trochu jako když si někdo řekne: "No dobře, nemůžu mít pony, tak si pořídím velkého, živého psa a naučím ho skákat přes překážky."
Pak nastala zlatá éra, kdy BMW vyrábělo motocykly tak ikonické, že by mohly hrát hlavní roli ve filmu o motocyklech, kdyby nějaký byl. Tyto stroje lámaly rekordy a srdce s takovou grácií, že by se vedle nich i Casanova cítil jako amatér.
Ale pak přišlo poválečné období, a BMW se našlo v situaci, kterou bychom mohli přirovnat k návratu z prázdnin. Všechno je trochu jinak, a musíte zjistit, jak se ve změněném světě znovu najít. A tak se BMW pustilo do práce a vymyslelo motocykly, které byly tak moderní, že by vedle nich i nejnovější smartphone vypadal jako pravěký nástroj.
V 70. letech pak přišla designová škola, která vypadala, jako by byla inspirována druhohorami – tolik hran, že by si z nich mohl každý vyrobit vlastní hrad. Ale právě to bylo období, kdy se BMW rozhodlo, že nechce jen plout středním proudem, ale chce být Niagara všech motocyklových inovací.
Pak přišla éra, kterou bychom mohli nazvat pokusem o sebevraždu s happy endem – s příchodem modelu BMW K 100, známého jako létající cihla. Byl to motocykl tak odlišný, že si každý myslel, BMW ztratilo rozum. Ale nakonec se ukázalo, že BMW prostě jen hrálo hru na dlouhou trať a K 100 byl jen další krok v evoluci.
A teď? BMW GS je jako kultovní obelisk v pantheonu motocyklů, stroj, který je trochu jako ten starý vtip o dobrých a špatných zprávách. Dobrá zpráva? Může vše. Špatná zpráva? Může to chtít trochu přemlouvání. Ale ať už je to jakkoli, GS je jako ten spolehlivý kamarád, který je sice trochu bláznivý, ale nikdy vás nenechá ve štychu.
Historie motocyklů BMW je epická sága plná výšek, propadů, inovací a odvahy jít tam, kam se jiní bojí i podívat. Je to příběh o tom, jak se z letadlových motorů staly legendy na dvou kolech, které dnes definují, co to znamená jezdit na motocyklu. BMW: Když v životě dostanete limetky, udělejte z nich nejrychlejší motorku na bloku.
Na čem jezdím?
BMW R 1100 GS, to nebyl jen motocykl, to byl král silnic, pan Dobrodruh na dvou kolech, ten, co se narodil v laboratořích německého inženýrství jako Frankensteinův hezčí bratr. Od prvního momentu, co vykročil do světa, bylo jasné, že není jen obyčejným strojem. Byl to chameleon asfaltových džunglí, který měl v sobě víc triků než kouzelník na dětské oslavě.
Přišel s Teleleverem, předním odpružením, které bylo stabilnější než vaše finanční situace po výplatě, a s Paraleverem na zadní straně, co kompenzoval reakční síly jako zenový mistr vyrovnává chi. Jeho brzdový systém s ABS byl tak před svou dobou, že měl časoprostorový portál místo brzdového kotouče.
Fanoušci BMW R 1100 GS? To nebyli jen obyčejní smrtelníci. To byli dobrodruzi s duší piráta, kteří se nebojí pustit se do boje s bouří, hledači pokladů na asfaltových mořích, kteří se vydávají na výpravy za horizont, kam jen málokteré GPS se odváží zabloudit. Tom Hanks a Brad Pitt? Ano, možná měli Oscary, ale BMW R 1100 GS měli pro své největší dobrodružství.
A co teprve inspirace pro expedici Long Way Round? BMW R 1100 GS nebyl jen motocykl, byl to parťák na cesty, co si s Ewanem McGregorem a Charliem Boormanem psal deníčky plné bláta, prachu a nezapomenutelných vzpomínek. Byl to duchovní průvodce po stezkách, kde se Google Maps bojí vkročit.
Stárnutí? Pche, BMW R 1100 GS na to kašle. Je jako ten cool dědeček, co na rodinných srazech vypráví příběhy o svých dobrodružstvích, zatímco si maže tetování tygří mastí. Ani po čtvrt století na silnici neztratil nic ze svého šarmu, je stále jako George Clooney mezi motorkami - jen s míň šedivých vlasů.
A ti, kdo jej jezdí? To jsou ti, co vědí, že dobrodružství není jen o tom, kam jdete, ale o tom, jak tam jedete. Jsou to ti, kteří si myslí, že život je příliš krátký na to, aby seděli v kanceláři, když mohou objímat horizonty. Jsou to ti, kdo si říkají: "Proč kupovat novou motorku, když mám doma stroj, co píše legendy?"
BMW R 1100 GS, to není jen motocykl. To je životní postoj, to je volání divočiny, to je vzkaz všem, že nejlepší cesty životem nejsou vždy vydlážděné.