BMW R 1100 GS: motocykl, který je stále moderní

Historie motocyklů BMW

Historie motocyklů BMW je jako divoká jízda ve filmu, kde hlavní hrdina přeskakuje z letadla do letadla bez padáku, jen aby na konci přistál na dvou kolech a odjel do západu slunce. Začněme tam, kde všechno začalo: po první světové válce, kdy Versailleská smlouva řekla BMW, že může na své letecké motory zapomenout jako na špatný rande. BMW se tedy rozhodlo, že pokud nemůže dělat letadla, strčí své motory do motocyklů, což bylo trochu jako když si někdo řekne: "No dobře, nemůžu mít pony, tak si pořídím velkého, živého psa a naučím ho skákat přes překážky."

Pak nastala zlatá éra, kdy BMW vyrábělo motocykly tak ikonické, že by mohly hrát hlavní roli ve filmu o motocyklech, kdyby nějaký byl. Tyto stroje lámaly rekordy a srdce s takovou grácií, že by se vedle nich i Casanova cítil jako amatér.

Ale pak přišlo poválečné období, a BMW se našlo v situaci, kterou bychom mohli přirovnat k návratu z prázdnin. Všechno je trochu jinak, a musíte zjistit, jak se ve změněném světě znovu najít. A tak se BMW pustilo do práce a vymyslelo motocykly, které byly tak moderní, že by vedle nich i nejnovější smartphone vypadal jako pravěký nástroj.

V 70. letech pak přišla designová škola, která vypadala, jako by byla inspirována druhohorami – tolik hran, že by si z nich mohl každý vyrobit vlastní hrad. Ale právě to bylo období, kdy se BMW rozhodlo, že nechce jen plout středním proudem, ale chce být Niagara všech motocyklových inovací.

Pak přišla éra, kterou bychom mohli nazvat pokusem o sebevraždu s happy endem – s příchodem modelu BMW K 100, známého jako létající cihla. Byl to motocykl tak odlišný, že si každý myslel, BMW ztratilo rozum. Ale nakonec se ukázalo, že BMW prostě jen hrálo hru na dlouhou trať a K 100 byl jen další krok v evoluci.

A teď? BMW GS je jako kultovní obelisk v pantheonu motocyklů, stroj, který je trochu jako ten starý vtip o dobrých a špatných zprávách. Dobrá zpráva? Může vše. Špatná zpráva? Může to chtít trochu přemlouvání. Ale ať už je to jakkoli, GS je jako ten spolehlivý kamarád, který je sice trochu bláznivý, ale nikdy vás nenechá ve štychu.

Historie motocyklů BMW je epická sága plná výšek, propadů, inovací a odvahy jít tam, kam se jiní bojí i podívat. Je to příběh o tom, jak se z letadlových motorů staly legendy na dvou kolech, které dnes definují, co to znamená jezdit na motocyklu. BMW: Když v životě dostanete limetky, udělejte z nich nejrychlejší motorku na bloku.

Na čem jezdím?

BMW R 1100 GS, to nebyl jen motocykl, to byl král silnic, pan Dobrodruh na dvou kolech, ten, co se narodil v laboratořích německého inženýrství jako Frankensteinův hezčí bratr. Od prvního momentu, co vykročil do světa, bylo jasné, že není jen obyčejným strojem. Byl to chameleon asfaltových džunglí, který měl v sobě víc triků než kouzelník na dětské oslavě.

Přišel s Teleleverem, předním odpružením, které bylo stabilnější než vaše finanční situace po výplatě, a s Paraleverem na zadní straně, co kompenzoval reakční síly jako zenový mistr vyrovnává chi. Jeho brzdový systém s ABS byl tak před svou dobou, že měl časoprostorový portál místo brzdového kotouče.

Fanoušci BMW R 1100 GS? To nebyli jen obyčejní smrtelníci. To byli dobrodruzi s duší piráta, kteří se nebojí pustit se do boje s bouří, hledači pokladů na asfaltových mořích, kteří se vydávají na výpravy za horizont, kam jen málokteré GPS se odváží zabloudit. Tom Hanks a Brad Pitt? Ano, možná měli Oscary, ale BMW R 1100 GS měli pro své největší dobrodružství.

A co teprve inspirace pro expedici Long Way Round? BMW R 1100 GS nebyl jen motocykl, byl to parťák na cesty, co si s Ewanem McGregorem a Charliem Boormanem psal deníčky plné bláta, prachu a nezapomenutelných vzpomínek. Byl to duchovní průvodce po stezkách, kde se Google Maps bojí vkročit.

Stárnutí? Pche, BMW R 1100 GS na to kašle. Je jako ten cool dědeček, co na rodinných srazech vypráví příběhy o svých dobrodružstvích, zatímco si maže tetování tygří mastí. Ani po čtvrt století na silnici neztratil nic ze svého šarmu, je stále jako George Clooney mezi motorkami - jen s míň šedivých vlasů.

A ti, kdo jej jezdí? To jsou ti, co vědí, že dobrodružství není jen o tom, kam jdete, ale o tom, jak tam jedete. Jsou to ti, kteří si myslí, že život je příliš krátký na to, aby seděli v kanceláři, když mohou objímat horizonty. Jsou to ti, kdo si říkají: "Proč kupovat novou motorku, když mám doma stroj, co píše legendy?"

BMW R 1100 GS, to není jen motocykl. To je životní postoj, to je volání divočiny, to je vzkaz všem, že nejlepší cesty životem nejsou vždy vydlážděné.

IMG_20170218_152520
Trocha adrenalinu
Máte rádi vzrušení, výzvy a zážitky, které vám zrychlí tep? Pak jste na správné stránce. Zde se dozvíte, jak si můžete užít trochu adrenalinu v přírodě i ve městě. Rád zkouším nové věci. Na této stránce najdete jeho články a videa o různých adrenalinových sportech a aktivitách...
20211031_143608
Motorkáři
Jízda na motorce? To je jako sedět na zadních nohách draka, zatímco si vzduch šumí kolem vás v taktu s vaší divokou duší, která křičí po svobodě, dobrodružství a kapce šílenství. Představte si, že každý start motoru je vlastně otevřením portálu do jiné dimenze...
SAM_3835
Ferraty
Via ferraty mají svůj původ v první světové válce, kdy byly používány jako vojenské cesty pro pohyb vojsk ve skalnatých oblastech. Později byly objeveny turisty a sportovci, kteří si na nich začali hledat zábavu a výzvu....
SAM_4115
Ferraty v Rakousku
Rakousko, to je jako zábavní park pro dospělé, kteří si rádi hrají s gravitací, ale s bezpečnostní sítí. Místo, kde ferraty nejsou jen cesty, ale spíše žebříky do nebe, které vedou přes alpské panorámy tak dechberoucí, že by se vedle nich i Instagram cítil neadekvátní...
SAM_4476
Ferraty ve Slovinsku
Slovinsko je jako ten kousek Evropy, kde se příroda rozhodla pořádně vytáhnout a ukázat, co umí. Je to země, kde se zeleň chová jako místní celebrita a hory jsou jako rozsáhlé outdoorové posilovny s výhledem, který by z Instagramu udělal starou novinu...
P1280533
Ferraty v Itálii
Itálie, to je země, kde i Via Ferraty mají víc stylu než milánské módní přehlídky a větší drama než operní scéna v La Scale. Představte si Itálii jako ten typ restaurace, kde nabízí jídla od předkrmů až po dezerty - jenomže místo jídla jsou tu ferraty, a ty vedou skrze Alpy a Dolomity...