Jawa 350-634: motocykl, který přežil komunismus

Představte si historii firmy Jawa jako divokou jízdu na nezkrotném koni, který se rozhodl, že pravidla jsou pro slabochy a že pravý dobrodruh si vytváří vlastní cestu. Na této cestě, plné zatáček, výšek a propadů, se objevuje několik legendárních strojů, které dodnes hřejí srdce motocyklových nadšenců.

Na scénu nejprve vtrhla Jawa 500 Rumpál, motocykl, který se svému tvůrci znelíbil asi tak moc, jako když si omylem sáhnete na pánev vytaženou právě z trouby. Přestože byl tento model technickým unikátem, jeho vzhled a výkon byly pro většinu lidí záhadou obalenou v mlze nepochopení. Bylo to jako když se snažíte prodat led Eskymákům – možná to má nějakou hodnotu, ale kupci prostě nevidí důvod, proč by si to měli pořídit.

Pak přišla legenda mezi motocykly, Jawa 250, stroj tak ikonický, že by se dal přirovnat k Elvisovi Presleyovi v světě dvou koleček. Tento motocykl nejenže definoval éru, ale stal se také symbolem svobody, dobrodružství a stylu. Je to jako když naleznete dokonalý recept na čokoládový dort – každý kousek je plný chutí, které vás vezmou na cestu plnou vzpomínek a nových zážitků.

A nakonec, vzácný poklad ve světě motocyklů, jediný sériově vyráběný prototyp Jawa 500 OHC. To je jako narazit v starožitnictví na unikátní vydání vaší oblíbené knihy, o kterém jste ani nevěděli, že existuje. Tento model byl vrcholem inženýrského umu a designu, ale zůstal jen v omezené sérii, což jeho hodnotu a pověst jen zvýšilo. Je to jako mít v kapse lístek na koncert, na který se vydalo jen několik štastlivců, a vy jste jedním z nich.

A pak se dostáváme do současnosti, do doby, kdy Jawa, ten odvěký rytíř silnic, vstoupil do éry, kterou bychom mohli přirovnat k období, kdy si Robin Hood omylem vyměnil luk za vodní pistoli. V současné době nabízí Jawa motocykly, které jsou jakýmsi unikátním mixem – na jedné straně nostalgie plná klasika, na druhé straně srdce (tedy motor) čínské provenience. Tato kombinace může působit na některé puristy motocyklového světa jako pokus o sebevraždu stylu skokem do bazénu bez vody, avšak pro jiné může být právě toto spojení neortodoxní a svěží změnou.

Pro ty, kteří touží po „pravé“ Jawě, je situace trochu jako hledání pokladu El Dorada – musí se vydat na cestu do daleké Indie. Ano, v zemi, kde krávy mají stejně silnou dopravní autoritu jako semafory, se vyrábějí motorky Jawa, které si zachovávají to pravé, nepřekonatelné dědictví značky. Tyto indické Jawy jsou jako časové stroje, které vás s každým otočením plynové rukojeti posílají zpět do doby, kdy byl motocykl více než jen dopravním prostředkem – byl vaším společníkem na cestách, vaším mechanickým koněm, připraveným vždy překročit další horizont.

Takže, ačkoli může současná nabídka Jawy v některých kruzích vzbuzovat pocit, jako byste byli pozváni na banket, kde hlavním chodem je tofu namísto steaků, existuje stále způsob, jak zažít tu pravou, neředěnou chuť legendární Jawy. Stačí se jen vydat trochu dál než obvykle. Ať už tedy preferujete nostalgie plné kousky s čínským srdcem nebo hledáte autentickou Jawu vyráběnou v Indii, jedno zůstává jisté – láska k Jawě je cestou, ne cílem, a každý model s logem této značky je svědectvím o nezdolném duchu dobrodružství a tradice.

Ach, Jawa 350-634, ta legendární ocelová panna, co má v sobě více příběhů než babiččin šuplík plný starých fotografií. Byla to poslední kapitola v sáze "Příběhů z dvoutaktního království", které začalo dávno před tím, než první hipík řekl "mír". Jakýsi motocyklový Forrest Gump, který běžel a běžel skrze českou krajinu, přičemž každý model byl o něco více vypiplaný než ten předchozí. Jawa 350-634 byla taková motocyklová babička, která vždycky měla pro každého pochopení a pár dobrých rad, jak se vyhnout policajtům na silnici.

Tento stroj byl jako ten spolehlivý kamarád z dětství, co má sice občas náladu jako osel, ale když je třeba, půjčí vám své dvě kola a pošle vás na dobrodružství. S Jawou 350-634 jste mohli být králem silnice, i když jste vlastně byli jen šlechticem vesnických stezek. Byla to motorka, která se třepala víc než želé na dětské oslavě, tekla z ní olejová krev jako slzy z očí při sledování smutného filmu, a přesto se na ní každý cítil jako na koni - i když spíše na koni, co si pamatuje první republiku.

Jawa 350-634, to nebyl jen motocykl; to byl životní styl, filozofie, skoro náboženství. Byla to ta společenská smlouva mezi člověkem a strojem, kde se občas zdálo, že stroj má vlastní vůli. A i když se někdy tvářila, že nechce jet, vždycky nakonec povolila a odvezla vás tam, kam bylo třeba.

Mluvit o jejích slabých stránkách? No jistě, měla jich pár: byla těžká jako týden bez výplaty, její přední vidlice byla měkčí než výmluvy proč jste nepřišli včas do práce, a sedět na ní bylo jak sedět na parkové lavičce - po pár kilometrech stejně tak pohodlné. Ale to bylo součástí jejího kouzla. Byla to motorka, která vás naučila, že cesta je cíl, a že každý zážitek na ní byl jako epizoda z televizního seriálu, na kterou nikdy nezapomenete.

Dnes se na ni vzpomíná s nostalgií, jako na starou lásku z mládí, která sice nebyla dokonalá, ale byla to pravá jízda. Jawa 350-634, to nebyl jen motocykl; byl to časový stroj, který vás dokázal vrátit do dob, kdy bylo všechno jednodušší, svobodnější, a kdy jste měli celý svět na dosah ruky - nebo spíše na dosah plynu.

 

  Jawa 350-634 jawa1

IMG_20170218_152520
Trocha adrenalinu
Máte rádi vzrušení, výzvy a zážitky, které vám zrychlí tep? Pak jste na správné stránce. Zde se dozvíte, jak si můžete užít trochu adrenalinu v přírodě i ve městě. Rád zkouším nové věci. Na této stránce najdete jeho články a videa o různých adrenalinových sportech a aktivitách...
20211031_143608
Motorkáři
Jízda na motorce? To je jako sedět na zadních nohách draka, zatímco si vzduch šumí kolem vás v taktu s vaší divokou duší, která křičí po svobodě, dobrodružství a kapce šílenství. Představte si, že každý start motoru je vlastně otevřením portálu do jiné dimenze...
SAM_3835
Ferraty
Via ferraty mají svůj původ v první světové válce, kdy byly používány jako vojenské cesty pro pohyb vojsk ve skalnatých oblastech. Později byly objeveny turisty a sportovci, kteří si na nich začali hledat zábavu a výzvu....
SAM_4115
Ferraty v Rakousku
Rakousko, to je jako zábavní park pro dospělé, kteří si rádi hrají s gravitací, ale s bezpečnostní sítí. Místo, kde ferraty nejsou jen cesty, ale spíše žebříky do nebe, které vedou přes alpské panorámy tak dechberoucí, že by se vedle nich i Instagram cítil neadekvátní...
SAM_4476
Ferraty ve Slovinsku
Slovinsko je jako ten kousek Evropy, kde se příroda rozhodla pořádně vytáhnout a ukázat, co umí. Je to země, kde se zeleň chová jako místní celebrita a hory jsou jako rozsáhlé outdoorové posilovny s výhledem, který by z Instagramu udělal starou novinu...
P1280533
Ferraty v Itálii
Itálie, to je země, kde i Via Ferraty mají víc stylu než milánské módní přehlídky a větší drama než operní scéna v La Scale. Představte si Itálii jako ten typ restaurace, kde nabízí jídla od předkrmů až po dezerty - jenomže místo jídla jsou tu ferraty, a ty vedou skrze Alpy a Dolomity...