Norton ES 2: motocykl, který podlehl japonské konkurenci

Příběh Nortonu je jako hollywoodský film s motocyklovými kaskadéry, velkolepými zvraty a scénami, které by vám vzaly dech i kdybyste měli plicní kapacitu modré velryby. Začněme v roce 1898, kdy James Lansdowne Norton založil firmu. To bylo v době, kdy byl automobil považován za nadějný startup a elektrická světla byla nejnovější craze.

První světové války přežil Norton jako mistr světa v hře na schovávanou, když vyráběl spolehlivé motocykly pro britskou armádu. Ale pak přišla hospodářská krize a Norton se ocitl v situaci, kterou bychom mohli přirovnat k pokusu o plavbu na lodi sítí – hodně vody všude kolem, ale málo plavby.

Po několika desetiletích úspěchů a neúspěchů, během kterých Norton vypustil na svět ikonické modely jako Commando, přišel rok 1976, a s ním zánik. Bylo to, jako když si superhrdina myslí, že vyhrál, ale pak zjistí, že záporák měl celou dobu skryté eso v rukávu.

Ale nebojte, příběh nekončí. V devadesátých letech se Norton vrátil z mrtvých díky houževnatosti a odhodlání skupiny fanatiků, kteří si řekli, že legenda prostě nemůže skončit v archívu mezi vyřazenými VHS kazetami. Bylo to jako scéna z akčního filmu, kdy hrdina, o kterém všichni mysleli, že je mrtvý, vstane z popela, svaly napjaté, připraven opět bojovat.

Pak přišel rok 2008, a s ním nová éra pro Norton pod vedením Stuarta Garnera. To bylo něco jako když se snažíte restartovat počítač ve chvíli, kdy jste uprostřed neuložené práce. Existuje potenciál, ale také riziko.

Nakonec se ale v roce 2020 zjistilo, že Norton má opět finanční potíže, což by se dalo přirovnat k tomu, když si dáte maraton všechny série "Piráti z Karibiku" a zjistíte, že vám došel popcorn. Řešení? Prodej značky do rukou TVS Motor Company, indického motocyklového giganta. To bylo, jako když se váš oblíbený undergroundový kapela najednou objeví v mainstreamovém rádiu. Je to trochu zvláštní, ale aspoň se dál hraje hudba.

Takže, Norton. Od počátků v garáži přes vítězství na závodních okruzích, skoro zánik, dramatické vzkříšení a nakonec finanční záchranu rukou globálního hráče. Je to příběh o tom, jak vášeň a odhodlání může udržet legendu naživu, i když všechno ostatní selhává. A kdo ví? Možná že nejlepší kapitoly této epické ságy teprve přijdou.

Ach, Norton ES 2, ten motocyklový Casanova z dob, kdy gentlemani nosili helmy jako součást svého denního oblečení a závodní okruhy byly jejich tanečními parkety. Tento jednoválcový adonis s objemem 490 cm³ byl původně zamýšlen jako sportovní don Juan, sklánějící hlavy dam i pánů na každém kroku své působivé kariéry. Srdce mu tlouklo v rytmu nového rozvodu OHV, a s kompresním poměrem 8,8:1 se řítil krajinou rychleji než plotka v malém městečku, dosahující rychlostí, které by daly závodnímu koni závist.

Norton ES 2, to byl džentlmen na dvou kolech, který měl styl a třídu, jakou by si přál každý stroj z té doby. S jeho hydraulicky tlumenou teleskopickou přední vidlicí a zadním pružením tancoval po silnicích jako Fred Astaire po parketu. Jeho nová konstrukce rámu s jedním spodním rámem byla revoluční, jako když se v kině poprvé objevilo zvukové filmové představení.

Legendou se stal nejen díky svým závodním úspěchům, ale i díky tomu, že se na něm proháněli slavní jezdci, herci a spisovatelé. Jezdit na Nortonu ES 2 bylo jako být členem exkluzivního klubu génů, kam měli přístup jen ti nejvíce v kurzu. Byl to motocykl, který by si vybral James Bond pro svou nedělní jízdu na venkov, kdyby se rozhodl vyměnit Aston Martin za něco více větrného.

Ale, jako všechno dobré, i éra Nortonu ES 2 musela jednou skončit. Narazil na japonskou konkurenci, která byla rychlejší, živější a technologicky vyspělejší, jakoby se sám Zeus rozhodl směřovat blesky do světa motocyklů. Norton ES 2, i přes svůj šarm a eleganci, se stal motocyklovým dinosaurem, koukajícím na nové predátory na silnici s nostalgií v očích a olejem v srdci.

Tak skončil jako krásná relikvie minulosti, připomínka doby, kdy motocykly nebyly jen stroje, ale společníci na cestách, držící klíč k dobrodružství. Norton ES 2 je nyní jako ten starý rocker, který si pamatuje všechny dobré časy, i když už je jeho hudba hraje jen na gramofonech sběratelů.

p1010350Norton ES2Norton ES2Norton ES2

Zažloutlé schéma motoru Norton ES2. Jak jak jednoduché, jak dokonalé.

Norton ES2

IMG_20170218_152520
Trocha adrenalinu
Máte rádi vzrušení, výzvy a zážitky, které vám zrychlí tep? Pak jste na správné stránce. Zde se dozvíte, jak si můžete užít trochu adrenalinu v přírodě i ve městě. Rád zkouším nové věci. Na této stránce najdete jeho články a videa o různých adrenalinových sportech a aktivitách...
20211031_143608
Motorkáři
Jízda na motorce? To je jako sedět na zadních nohách draka, zatímco si vzduch šumí kolem vás v taktu s vaší divokou duší, která křičí po svobodě, dobrodružství a kapce šílenství. Představte si, že každý start motoru je vlastně otevřením portálu do jiné dimenze...
SAM_3835
Ferraty
Via ferraty mají svůj původ v první světové válce, kdy byly používány jako vojenské cesty pro pohyb vojsk ve skalnatých oblastech. Později byly objeveny turisty a sportovci, kteří si na nich začali hledat zábavu a výzvu....
SAM_4115
Ferraty v Rakousku
Rakousko, to je jako zábavní park pro dospělé, kteří si rádi hrají s gravitací, ale s bezpečnostní sítí. Místo, kde ferraty nejsou jen cesty, ale spíše žebříky do nebe, které vedou přes alpské panorámy tak dechberoucí, že by se vedle nich i Instagram cítil neadekvátní...
SAM_4476
Ferraty ve Slovinsku
Slovinsko je jako ten kousek Evropy, kde se příroda rozhodla pořádně vytáhnout a ukázat, co umí. Je to země, kde se zeleň chová jako místní celebrita a hory jsou jako rozsáhlé outdoorové posilovny s výhledem, který by z Instagramu udělal starou novinu...
P1280533
Ferraty v Itálii
Itálie, to je země, kde i Via Ferraty mají víc stylu než milánské módní přehlídky a větší drama než operní scéna v La Scale. Představte si Itálii jako ten typ restaurace, kde nabízí jídla od předkrmů až po dezerty - jenomže místo jídla jsou tu ferraty, a ty vedou skrze Alpy a Dolomity...